VÄLKOMMEN TILL BRITTMARIES BLOGG !

VERKLIGHET - UPPLEVELSER INNANFÖR OCH UTANFÖR HUDEN - FUNDERINGAR OCH TOKERIER -- SAMT NATURSTUDIER GENOM ETT TEMPERAMENT -- NÄMLIGEN MITT.....

lördag 10 februari 2007

Grått


För en halv vecka sedan pytsade jag ut sex säckar hönsgödsel på strategiska ställen , det har snöat sedan dess men ändå har jag inte sett till rådjuren efter det. Och det var ju meningen samtidigt som trädgården behövde lite kväverik gödning efter denna regniga höst.

Det grå känns ännu mer grått i februari , och är det ljust och soligt någon dag så är det som om det skar rakt igenom märg och ben, så upplever jag det varje år.

I väntan på den mildare mars tröstar jag mej med Vita Sackville-West; IN YOUR GARDEN.

February 2, 1947 skriver hon om Chimonanthus fragrans, in English the Wintersweet.

Altought it was introduced from China so long ago as 1766, it is not often seen now except in the older gardens, and in honesty I should warn purschasers of young plants that it will not begin to flower until it is five or six years old. But it is worth waiting for.

Jag får lust att plantera denna buske, även om jag inte förväntar mej att den blommar i februari här hos mej. För att överleva denna hårda månad har jag börjat så lite smått. Tala om att vänta; i går sådde jag den vita buskpionen , den som har svarta fläckar vid basen ; tidigast om fem år får jag se den blomma -- men det är hoppingivande att ha något att vänta på ! Jag sådde också en härlig ettårig Penstemon ; knallröd med vitt gap , i höstas blommade den ända tills frosten sent om sider kom. Purjolök och Lavendel lyckades jag också pilla ned samt några små Penseér.

I morgon åker vi och hälsar på våra efterlängtade barn och barnbarn i Sth. Med en nybakad kardemummakaka i bagaget!

Inga kommentarer: