VÄLKOMMEN TILL BRITTMARIES BLOGG !

VERKLIGHET - UPPLEVELSER INNANFÖR OCH UTANFÖR HUDEN - FUNDERINGAR OCH TOKERIER -- SAMT NATURSTUDIER GENOM ETT TEMPERAMENT -- NÄMLIGEN MITT.....

lördag 7 april 2007

Skrivandets hemlighet

Skrivandets hemlighet är att någon läser,
liksom talandets hemlighet är att någon lyssnar.
Det är först då, när vi börjar lyssna efter ett gensvar,
som livet börjar. --

Läser i DN 28 mars om Olof Lagercrantz bok ; "Vårt sekel är reserverat åt lögnen".
Den vill jag nog läsa. Läste hans bok om Strindberg på 80-talet och tyckte om den. Han avfärdade inte Strindberg som kategorisk kvinnohatare, vilket jag inte heller tror att han var.
Som barn kan vi lyssna - om vi sedan möter det gensvar som behövs för att hålla förmågan vid liv är väl olika för varje människa. Att inte "bli lyssnad" -- bekräftad är nog bland det svåraste att leva med. Under min svåraste period som barn -- när mamma och pappa skildes, hade jag en fantastisk lärare som kunde lyssna till hundra procent, och svara med gensvar. Det har betytt mer än jag har en aning om i mitt liv. Han hette Gunnar Carlbo, och jag önskar att han fått veta medan han var i livet hur tacksam jag är. Han fick inget som helst gensvar från mej under den aktuella tiden -- först långt efteråt i vuxen ålder kommer reflektionen. Att vara lärare är ett långsiktigt arbete!

1 kommentar:

Dagens Eco sa...

Hej Britt - Marie! Jag vet inte om du läser i din blogg längre. Men då jag fann denna text blev jag glad. Gunnar var min farbror. Såg att du skrivit om Italien. Gunnar och hans fru flyttade till Sjöbo. De är båda döda. Men dottern Catharina bor i Italien. Att som barn träffa farbror Gunnar var toppen. Han var ju så rolig. Var han det som lärare också? Jag är själv lärare och skriver om mitt lärarliv och då samlar jag material. När jag fann dina ord blev jag glad. Få se om du svarar på detta. Annars kommer jag kontakta dig på annat sätt. Med vänliga hälsningar Elisabeth Carlbo