VÄLKOMMEN TILL BRITTMARIES BLOGG !

VERKLIGHET - UPPLEVELSER INNANFÖR OCH UTANFÖR HUDEN - FUNDERINGAR OCH TOKERIER -- SAMT NATURSTUDIER GENOM ETT TEMPERAMENT -- NÄMLIGEN MITT.....

tisdag 5 juni 2007

Manus


Har fått tillbaka mitt manus "Land utan tårar" som handlar just om tystnaden efter kriget. Om rädslan att förlora ansiktet om rädsla över huvud taget. Om ensamhet , isolering, kärlekslöshet och oöverstigliga krav. Om barns kärlek till sina föräldrar hurdana de än är. Om allt som jag tycker är viktigt och som är lika aktuellt i dag. Om övergrepp. Förlaget tyckte att det var för skissartat men var djupt gripna över innehållet. Jag vet inte vad som egentligen låg bakom beslutet att inte publicera. Den gamla vanliga rädslan? Tystnaden är lika kompakt nu som på 40-talet. Eller kanske det är kyla?
Tystnaden är skrämmande tycker jag -- tystnaden inför väsentligheter.
Om jag hetat Doris Lessing hade det säkert varit OK. Hon gjorde ju exprimentet att lämna in ett manus i annat namn. Det blev refuserat.

Inga kommentarer: