VÄLKOMMEN TILL BRITTMARIES BLOGG !

VERKLIGHET - UPPLEVELSER INNANFÖR OCH UTANFÖR HUDEN - FUNDERINGAR OCH TOKERIER -- SAMT NATURSTUDIER GENOM ETT TEMPERAMENT -- NÄMLIGEN MITT.....

måndag 4 juni 2007

Blåmesen



Nog är det Blåmesen som är favorit även nu i allt överflöd. Vinterkompisen som hänger på ett ben i buskar och träd för att söka föda. Rusar utför en sten ner i vattenhålet för morgondoppet och upp igen; burrar upp sej och putsar sej medan han far runt i Sälgens grenar ; Sälgen som jag rundbarkat för jag tänker ta bort den. Var ska då Blåmesen utföra sin morrontoalett? Kanske är det hans egen Sälg? Ett Flugsnapparpar bor i den gamla holken i Vildvinspergolan. Blåmesen bor i i den obarkade holken i granen såg jag alldeles nyss. Skogsduvan hoar. -- I år växer allting fullständigt ohämmat -- eller är det bara som jag tycker? Min "osynliga trädgårdsmästare" har flyttat ; d v s den del av mej som orkade hålla efter allting i tid. Men Hans har köpt en ny trimmer , ett verktyg som är grymt i mina ögon, men nödvändigt ibland. Ändå går det inte att få bukt med rotogräsen, bara att kapitulera. ------ Jag återvänder till min första kärlek : Ängen.
Myskmadran blommar vackert efter regnet -- i dag vill jag bara iakta allt som händer inför mina ögon. Blå bergvallmo slog ut i går och den rosa och röda orientaliska , liksom Bondpionen. Nyplanterade buskpionen är vit och det gläder mej -- den är vackrast av buskpionerna el. trädpioner som de också kallas. Fjärilsbuskarna har övervintrat och måste flyttas nu. Gaura Lindheimeri har också övervintrat. Purjolöken har ännu inte kommit i jorden för som sagt -- min osynliga trädgårdsmästare har slutat. Undrar hur det går om alla osynliga slutar? Allt arbete som inte får någon uppskattning förrän det inte finns längre. Jag tänker på alla bin som försvunnit i USA. Odlarna är förtvivlade för de får inga skördar.Inte förrän det är försent börjar man tänka på alla gifter som sprutats ut.
Det fläktar svagt och jag vill inte göra någonting -- bara vara.
Det har faktiskt kommit ut en bok som heter:"Den osynliga handen" av Åsa Ahrland, Carlssons förlag. Vore intressant att läsa!

Inga kommentarer: