VÄLKOMMEN TILL BRITTMARIES BLOGG !

VERKLIGHET - UPPLEVELSER INNANFÖR OCH UTANFÖR HUDEN - FUNDERINGAR OCH TOKERIER -- SAMT NATURSTUDIER GENOM ETT TEMPERAMENT -- NÄMLIGEN MITT.....

torsdag 8 november 2007

Novemberljus


Återigen har Bengt Ohlsson fått mej att le riktigt varm och gott igen när han skriver :" Jag är inte nyfiken på storstäder längre" i DN,s På Stan. Den där småsta´n han säjer sej vilja åka till kan ju vara Arvika. Jag sätter på ärtsoppan på spisen och går för att hämta posten medan jag tänker : jag håller med B.O. men det är inte alltid så roligt att traska omkring ensam på ett torg när fiket är stänkt kl. sju eller t.o.m kl sex ,och till råga på allt med Sveriges fulaste torgskulptur i sällskap ! Så får jag upp KRO,s medlemstidning ur brevlådan -------- med Lars Wilks i jätteformat på framsidan med ett "hundben" mellan tänderna! ----Då är jag vid B.O.s sida igen ! När msk. gör precis vad som helst för uppmärksamhet vill jag inte vara med längre. Läste att han (LW) skriver en musical om rondellhundar! Vem ska orka se den!!!!!!!!!!

Fast det var egentligen inte det jag skulle skriva ----- utan om starka minnen och hur de uppstår. För nästan trettio år sedan bodde vi utanför Gävle. Jag brukade köpa ägg av en kvinna på en mindre gård på andra sidan vägen. Färska ägg inhandlade i en tom vetmjölspåse hör till livets lyx . Men hon skulle bjuda på mer ; en novemberdag när jag kom för att köpa mina ägg stående i den lilla farsun råkade jag titta in i köket. Och där på en sån där handsymaskin som man inte använder längre men som är en utmärkt möbel att sätta krukväxter på ; och till råga på allt en bit in i köket stod ett stort vackert blommande Novemberljus . Eftersom jag aldrig sett en blomma som lyste så i november blev det en riktig uppenbarelse för mej. Och detta minne kan jag ta fram när jag vill och glädjas åt det . Precis som med Förgätmigejkransarna. Är det inte märkligt?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är väl jättebra! :-)
Kommer ihåg äggtanten. Var hon inte lite krum, eller tänker jag på någon annan?

//D