VÄLKOMMEN TILL BRITTMARIES BLOGG !

VERKLIGHET - UPPLEVELSER INNANFÖR OCH UTANFÖR HUDEN - FUNDERINGAR OCH TOKERIER -- SAMT NATURSTUDIER GENOM ETT TEMPERAMENT -- NÄMLIGEN MITT.....

tisdag 23 oktober 2007

Blått 2



Jag skulle inte ha något emot att smyga in på Tage Andersens gård -- Adelgatan i Köpenhamn - det får gärna duggregna som det gjorde den gången jag fann en stor vattentunna fylld med vatten -- det var sent på eftermiddagen och lite skumt men på vattenytans mörker lyste små ringar förgätmigejblå -- av just Förgätmigej!!

Det tycks som om jag har fått blått blod av den här boken .


Mitt första blå minne är en blåmålad docksäng med rosaröda blommor på , min tredje eller fjärde jul , plötsligt minns jag att favoritfärgen som barn var pappas solblekta blåbyxor ! långt före blekta jeans. Sen blir det ett hopp till Brigitte Bardot-rutigt bommulstyg på 50-talet; ljusblått. Viola Gråstens mustiga blå-violetta violtyg. Fast nu glömmer jag den otroligt vackra blå färgen på en kappa jag ville ha när jag var nio år -- den var figursydd och det tyckte inte mamma att jag kunde ha , så den förblev en drömm. Min snälla faster sydde en blå empire -klänning med skorstenskrage när jag var sexton. Blå Delphinium , gärna med lite "pärlemor-gnissel" på ytan har jag alltid beundrat. Ljusblå babyfilt till första barnet sen tar nog akvarell och oljefärg över färgupplevelsen.

Läser om Blåtryckkverkstedet/Blåfarveriet och Blåfärgare Axel Becker. Får en väldig lust att färga garn eller tyg blått igen ! Det är länge sedan jag höll på med batik och växtfärgade.

Har också varit inne och sett bildspelet med Hannah Ryggen. Mycket intressant.

Det blåaste jag har bland bloggbilderna är Koster.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var mysigt där, hos Tage :-)
Blåa på, morsan!