VÄLKOMMEN TILL BRITTMARIES BLOGG !

VERKLIGHET - UPPLEVELSER INNANFÖR OCH UTANFÖR HUDEN - FUNDERINGAR OCH TOKERIER -- SAMT NATURSTUDIER GENOM ETT TEMPERAMENT -- NÄMLIGEN MITT.....

fredag 10 augusti 2007

Citron


I onsdags cycklade jag tre mil längs gamla Klarälvsbanan mellan Deje och Munkfors. Tankarna fladdrade iväg till alla tåg som passerat en gång -- och alla människor som varit med. Vid en liten banvaktsstuga tillägnad "Karl" kunde man köpa jättekraftiga spik som var ett minne från banbyggandet. Jag tänkte på min farfar Karl som var rallare i sin ungdom ; skrev i gästboken och njöt av Tagetes i ett gammalt kar. -- Mindes också den gamla järnvägen i Trollskogen på Öland ; med ljudliga tutningar vid varje vägskäl. Sån´t som får det att pirra i de gamla "rötterna" som oftast finns allra längst bak i medvetandet - och nästan faller i glömska.

Målet för dagen var Lars Lerin - museét, och där bjöds också rika tillfällen att minnas genom hans suveräna förmåga att fånga stämning och olika ljus över vardagen. Helt otroligt fint gjort ! Hemma i trädgården badar Rödhakarna i fågelbadet. Louise Bugne´t blommar med kritvita blommor och potatisen är färdig.

Hemskt mycket att göra inför hösten -- när jag är trött känns det tungt -- annars bara stimulerande. Skulle villja ha ett Citronträd om jag bara kunde övervintra det någorlunda.


En av höjdpunkterna på Östersundsresan var besöket i Hackås kyrka med porträtt av en kvinna som håller upp en citron i högra handen . Mycket ovanligt. Hon hette Syneva Flodalin , prästdotter från Offerdal (1643-dödsår okänt) Porträttet är målat 1690. Citronen ska symbolisera dygd och vishet. Om porträttet är målat i Jämtland fanns det alltså tillgång till citroner redan då! (Tack Salmi för bilderna!)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, formentlig sa det er