VÄLKOMMEN TILL BRITTMARIES BLOGG !

VERKLIGHET - UPPLEVELSER INNANFÖR OCH UTANFÖR HUDEN - FUNDERINGAR OCH TOKERIER -- SAMT NATURSTUDIER GENOM ETT TEMPERAMENT -- NÄMLIGEN MITT.....

måndag 20 augusti 2007

Om konst

Vad är KONST?
Jag vet ju det. Det är överlevnads-strategi. Om jag inte skapar så dör jag - och om ingen skapar så dör till sist alla andra också. Kan skapa vara mycket ? Bygga hus - laga mat - vårda - lära - odla ? Jovisst. Tidiga grottmålningar tyder på tidigt behov att formulera någonting vesäntligt som inte har med mat och kläder att göra. Kanske ett bevarande av ett visst sorts liv. En rädsla att dö -- försvinna obemärkt -- som egyptierna? Utplånas eller rädsla för "andra sidan". Fast inte rädsla, snarare bekräftelse på en fortsättning - odödligt - evigt.
På grottmålningarnas tid var vi inte översköljda med bilder varje dag som vi är nu.
Så vilka bilder behövs i dag ? Vårt ögas måttstock går ju att förstora eller förminska hur mycket som helst. Sedd från månen är jorden liten. I maskens perspektiv enorm.

Jag målar och vad är det som händer? Jag kan se min första oljemålning framför mej vid 12 års ålder. Ett stycke masonit med ren vit oljefärg på som skulle föreställa snö ; en lång slingrande svart "tarm" som skulle föreställa en bäck. Några valhänt formade granar med snö på. Min kunskap i oljemåleri var lika med noll (med vattenfärg som vi sa på den tiden gick det riktigt bra) Nu har jag 53 års övning -- och ändå kan själva livet som måleriet egentligen handlar om -- gäcka mej så att målningen inte blir mer än färg och form. Men jag vill alltid nå in till mystiken -- som det samlade intrycket och upplevelsen av ett musikstycke förmedlar.
Någon gång !

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att se den växa fram så där! Det har man inte gjort sedan man var liten och bodde hemma :-)

Anonym sa...

Fantastiskt roligt att se tavlan växa bit för bit......
Efter vår helg i Jämtland med goda samtal om livet
så har jag vågat mig på att försöka tala i bild...
amatörmässigt....jaaaa
men ändock så ger det mig en visuell förståelse för livets bergochdalbana...
jag känner att målandet(kluddandet)ger mig en innre ro..(förståelse)..KRAM Salmi